BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 30 August 2012

Tetamu..Kehadiranya memberi rezeki

Seorang telah datang menemui Rasulullah SAW dan telah menceritakan kepada Baginda tentang kelaparan yang dialami olehnya. 

Kebetulan pada ketika itu Baginda tidak mempunyai sesuatu pun makanan pada diri Baginda mahupun di rumahnya sendiri untuk dibeikan kepada orang itu. Baginda kemudian bertanya kepada para sahabat, “Adakah ada sesiapa di antaa kamu yang sanggup melayani orang ini sebagai tetamunya pada mala mini bagi pihakku?” Seorang daripada kaum Ansar telah menyahut, “Wahai Rasulullah, saya sanggup melakukan seperti kehendak tuan itu.” 

Orang Ansar itupun telah membawa orang itu ke rumahnya dan menerangkan pula kepada isterinya seraya berkata, “Lihatlah bahawa orang ini adalah meupakan tetamu Rasulullah SAW. Kita mesti melayaninya sebaik-baik layanan mengikut segala kesanggupan yang ada pada dii kita dan semasa melakukan demikian janganlah kita tinggalkan sesuatu makanan pun yang ada di umah kita.” Lalu isterinya pun menjawab, “Demi Allah! Sebenarnya saya tidak menyimpan sebarang makanan pun, yang ada Cuma sedikit. Itupun makanan anak-anak kita di rumah ini.” Orang Ansar itu pun berkata, “Kalau begitu engkau tidurkanlah anak-anak kita dahulu tanpa member makanan terlebih dahulu kepada mereka. Apabila saya duduk berbual-bual dengan  tetamu ini dan apabila kami mulai makan engkau padamlah lampu itu, sambil berpua-pura hendak membetulkannya kembali supaya tetamu itu tidak akan ketahui bahawa saya tidak makan bersama-sama dengannya.” 

Rancangan itu telah berjalan dengan lancarnya dan seluruh keluarga tersebut termasuk anak-anak mereka terpaksa menahan lapar semata-mata untuk membolehkan tetamu itu makan sehingga berasa kenyang. 

Berikutan dengan peristiwa itu, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud: “Dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri, sekali pun mereka beada dalam kesusahan.” {Al-Hasy:9} 

InsyaAllah


0 comments: